wtorek, 24 stycznia 2023

25.01.2023r. 

26.01.2023r. 


Temat: Co się zdarzyło w karczmie „Rzym”?


Podręcznik s. 177-183 👀


Cele: 

1. Opowiadam o wydarzeniach przedstawionych w utworze

2. Rozróżniam elementy realistyczne i fantastyczne

3. Wskazuję bohaterów: głównego i tytułowego

4. Określam cechy bohatera utworu

5. Wskazuję elementy w wierszy, które go rytmizują

6. Określam funkcję czasowników w tekście

7. Redaguję opis postaci

8. Stosuję w wypowiedziach związki frazeologiczne


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Jakie zadania mogłyby być dla Was trudne lub wręcz niewykonalne?  


2. Przypomnienie postaci Twardowskiego. (Zanim przeczytasz) 

3. Odczytanie ballady Adama Mickiewicza Pani Twardowska - s. 177 👀

4. Objaśnienie trudnych wyrazów w tekście:

        a. Wybierzcie 5 najtrudniejszych dla Was słów z ballady i zapiszcie je w zeszycie w kolejności alfabetycznej (!) wraz z wyjaśnieniem 

        b. https://wordwall.net/pl/resource/1034008/polski/pani-twardowska-trudne-s%c5%82owa


5. 👉Określenie charakteru utworu. (Po przeczytaniu, ćw. 1.) 

6. 👉Objaśnienie tytułu. (Po przeczytaniu, ćw. 2.) 

7. 👉Wskazanie miejsca zdarzeń przedstawionych w balladzie. (Po przeczytaniu, ćw. 3.) 

8. 👉 Zdefiniowanie pojęcia cyrograf. (Po przeczytaniu, ćw. 4.):

        a. SJP cyrograf: https://sjp.pwn.pl/sjp/cyrograf;2554052.html

        b. SJP umowa: https://sjp.pwn.pl/szukaj/umowa.html


9. 👉Omówienie zadań, które diabeł otrzymał od Twardowskiego. (Po przeczytaniu, ćw. 5.)

10. 👉Ustalanie przyczyn ucieczki diabła. (Po przeczytaniu, ćw. 6.):

        a. Dlaczego diabeł się przestraszył?

        b. Jaka mogła być pani Twardowska? – jak mogła wyglądać, jak się zachowywała? 


11. 👉Omówienie budowy utworu. (Po przeczytaniu, ćw. 7.) 

12. Wskazywanie związków frazeologicznych ze słowem „diabeł” – czy wiecie, co one oznaczają? Zapiszcie je w zeszycie wraz z objaśnieniem: 

        a. Diabli wiedzą

        b. Diabeł ogonem nakrył

        c. Diabli wzięli 

        d. Gdzie diabeł mówi dobranoc

        e. Posłać kogoś do diabła

        f. Bać się jak diabeł święconej wody

        g. ćwiczenie: https://learningapps.org/6920929


13. 👉Określenie funkcji czasowników w utworze. (Po przeczytaniu, ćw. 8.) 

14.  👉Opis głównego bohatera. (Po przeczytaniu, ćw. 9.):

        a. karta pracy - sketchnotka 



15.  👉Ustalenie podobieństw i różnic między legendą o panu Twardowskim a utworem Adama Mickiewicza. (Po przeczytaniu, ćw. 10.):

        a. https://wordwall.net/pl/resource/1215763/legenda-o-mistrzu-twardowskim-vs-pani-twardowska


16. 👉Sformułowanie oceny obu opowieści. (Po przeczytaniu, ćw. 11.)

17. Aktywne zakończenie:

        a. https://wordwall.net/pl/resource/1655201/polski/pani-twardowska-adam-mickiewicz


💬 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

   15.06.2023r.  Temat: Świętujemy ostatnią lekcję języka polskiego w tym roku!  Przed nami wyjątkowe zajęcia - bez książek, ćwiczeń i zeszy...