środa, 15 lutego 2023

16.02.2023r. 


Temat: Najważniejsza pieśń Polaków.


Podręcznik s. 154-157 👀


Cele:

1.Określam informacyjny charakter tekstu i wyszukuje informacji na temat Polski 

2.Określam podmiot liryczny

3.Opisuję własne odczucia i wrażenia dotyczące utworu

4.Rozpoznaję rytm wierszu

5.Wykorzystuję informację zawarte w różnych źródłach 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Przyjrzyjcie się mapie Polski na s. 154 – rozpoznajcie jak najwięcej przedmiotów, budynków oraz miejsc przedstawionych na tej mapie

        b. Co jest atrakcją turystyczną lub kulturalną naszego województwa? 

        c. Jakie miasta były dawnymi stolicami Polski? Zapisz ich nazwy w zeszycie – pamiętaj o użyciu wielkiej litery! 


2. Zapoznanie się z hymnem Mazurek Dąbrowskiego:

        a. Okoliczności powstania hymnu: https://youtu.be/vA_3bDpU7Bw

        b. Historia hymnu: https://view.genial.ly/5eb90842a249660da04b3031/vertical-infographic-mazurek-dabrowskiego

        c. Czytanie tekstu – s. 155-156

        d. Czym jest hymn? Rozróżnienie gatunkowe: hymn - pieśń  



3. 👉Ustalenie znaczenia polskich symboli narodowych. (Po przeczytaniu, ćw. 1. i 2.) :

        a. Zapiszcie w zeszycie hasło „polskie symbole narodowe” i uzupełnijcie mapę myśli.

        b. Dlaczego powinniśmy okazywać szacunek symbolom narodowym? 

        c. Jak możemy okazywać szacunek symbolom narodowym? 

        d. W jakich sytuacjach śpiewamy hymn państwowy? 


4. 👉Omówienie treści utworu. (Po przeczytaniu, ćw. 3–6.) 

5. 👉Określenie wymowy tekstu. (Po przeczytaniu, ćw. 7.):

        a. Wskażcie podmiot liryczny w utworze

        b. Jakie uczucia zostały wyrażone w poszczególnych zwrotkach?

        c. Co czujecie, gdy słyszycie polski hymn?


6. Podsumowanie rozważań o hymnie w formie notatki wizualnej:

        a. Uzupełnienie sketchnotki


7. 👉Rozmowa na temat języka utworu. (Po przeczytaniu, ćw. 8.):

        a. Wypiszcie z tekstu słowa, które współcześnie nie są już używane lub mają inną formę – zapiszcie je w zeszycie

        b. Czy potraficie ułożyć zdania z tymi wyrazami?


8. 👉Określenie rytmu wiersza. (Po przeczytaniu, ćw. 9., Nowa wiadomość):

        a. Czy „Mazurek Dąbrowskiego” ma refren? Jeśli tak – wskażcie go w tekście.

        b. Czy „Mazurek Dąbrowskiego” jest rytmiczny? Jakie elementy wskazują na to?


9. 👉Muzyczne wykonanie hymnu. (Po przeczytaniu, ćw. 10. i 11.):

        a. https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8

        b. Zapiszcie w zeszycie przymiotniki, które najtrafniej określają nastrój tej muzyki


10. „Wśród ludzi” 


💬 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

   15.06.2023r.  Temat: Świętujemy ostatnią lekcję języka polskiego w tym roku!  Przed nami wyjątkowe zajęcia - bez książek, ćwiczeń i zeszy...