poniedziałek, 13 marca 2023

13.03.2023r.  


Temat: Dobroć nagrodzona. 


Podręcznik s. 200-206 👀


Cele:

1. Nazywam uczucia związane z sytuacjami przedstawionymi w baśni 

2. Wyodrębniam wydarzenia, bohaterów, czas i miejsce wydarzeń

3. Wskazuję elementy fantastyczne

4. Porządkuję wydarzenia w układzie chronologicznym

5. Znam cechy gatunkowe baśni 

6. Nazywam cechy charakteru bohaterek utworu i je wartościuje

7. Odczytuję przesłanie utworu 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. https://learningapps.org/10874526


2. Odczytanie baśni Charles’a Perraulta Kopciuszek 👀

3. Zapoznanie się z objaśnieniami trudniejszych słów i zwrotów. (Przydatne słowa ) 

4. 👉Rozmowa na temat wrażeń z lektury. (Po przeczytaniu, ćw. 1.) 

5. 👉Wyodrębnienie elementów świata przedstawionego z ukierunkowaniem na cechy typowe dla baśni. (Po przeczytaniu, ćw. 2. i 3.)

6. 👉Określenie cech bohaterek utworu i zestawienie ich na zasadzie kontrastu. (Po przeczytaniu, ćw. 4. i 5.) 

        a. https://wordwall.net/pl/resource/897796/polski/charakterystyka-bohaterek-kopciuszka

        b. Narysujcie w zeszycie tabelkę:

        c. Uzupełnijcie notatkę:


W baśniach obok bohatera pozytywnego występuje bohater ......... . Bohater pozytywny to postać, która ma same ........., zaś u bohatera negatywnego widzimy same ......... . Podsumowując, w baśniach bohaterowie są ukazani na zasadzie przeciwieństw, czyli kontrastu.


7. 👉Ocena zachowania bohaterów baśni. (Po przeczytaniu, ćw. 6.) 

8. 👉Wskazanie w utworze elementów fantastycznych – postaci, przedmiotów, zdarzeń. (Po przeczytaniu, ćw. 7.):

        a. Zapiszcie w zeszycie (jedno pod drugim): 

magiczny przedmiot,

fantastyczna postać,

nieprawdopodobne zdarzenie 


– a następnie dopiszcie po jednym przykładzie do każdego hasła (na podstawie tekstu)


9. Analiza informacji na temat cech gatunkowych baśni. (Nowa wiadomość):

        a. Graficzna karta pracy 


        b. tworzenie wniosku - "Kopciuszek" to baśń. W formie mapy myśli zapiszcie wszystkie cechy świadczące o tym, że utwór ten na pewno jest baśnią! 


10. 👉Sformułowanie nauki płynącej z baśni. (Po przeczytaniu, ćw. 8.) 

11. 👉Wskazanie współczesnych tekstów kultury, w których wykorzystano motywy z baśni o Kopciuszku. (Po przeczytaniu, ćw. 9. i 10.):

        a. Film: https://www.youtube.com/watch?v=A7rwhFXkd-Y

        b. https://www.youtube.com/watch?v=CsPuLhA2Lyg


12. Dyskusja na temat wpływu stroju, wyglądu na postrzeganie danej osoby. (Po przeczytaniu, ćw. 13.): 

        a. Jak bohaterka wyglądała na co dzień, a jak w dniu balu?

        b. Czy wygląd wpływa na postrzeganie danej osoby?

        c. Jak rozumiecie powiedzenia: „Jak cię widzą, tak cię piszą” oraz „Nie szata zdobi człowieka”?


13. Aktywne zakończenie:

        a. https://wordwall.net/pl/resource/2365670/polski/kopciuszek-prawda-i-fa%c5%82sz

        b. https://learningapps.org/17613958


💬 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

   15.06.2023r.  Temat: Świętujemy ostatnią lekcję języka polskiego w tym roku!  Przed nami wyjątkowe zajęcia - bez książek, ćwiczeń i zeszy...