środa, 14 czerwca 2023

 15.06.2023r. 

 

Temat: Pragnienia a potrzeby.  

Podręcznik s. 290-294 👀


Cele:

1. Przedstawiam treść utworu własnymi słowami

2. Określam tematykę oraz problematykę utworu

3. Przedstawiam informacje o postaciach na podstawie przeczytanego tekstu

4. Rozpoznaję w tekście postacie główne i drugoplanowe oraz oceniam ich postępowanie

5. Określam sytuację życiową bohaterów literackich

6. Przedstawiam własną interpretację tekstu



1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Czy oglądaliście film „Charlie i fabryka czekolady”? 

        b. Jakie są Wasze wrażenia?


2. Zapoznanie się z notką biograficzną Roalda Dahla. 

3. Odczytanie fragmentu książki Charlie i fabryka czekolady

4. 👉Omówienie treści utworu. (Po przeczytaniu, ćw. 1.):

        a. Kto umieścił komunikat w gazecie?

        b. Do kogo ten komunikat był skierowany?

        c. Ile Złotych Talonów zostało wydrukowanych?

        d. Do czego upoważniał Złoty Talon?

        e. Jak sądzicie: jakich korzyści mógł spodziewać się właściciel fabryki czekolady z umieszczenia komunikatu w gazecie?

        f. Kto z Was byłby zainteresowany komunikatem pana Wonki i dlaczego?

        g. A kto i dlaczego zignorowałby tę lub podobną informację, gdyby pojawiła się teraz w mediach?


5. 👉Analiza sytuacji życiowej bohatera i relacji łączących przedstawione postacie. (Po przeczytaniu, ćw. 2. i 3.):

        a. Stwórzcie w zeszycie krótką notatkę o sytuacji życiowej bohatera i relacjach łączących przedstawione w utworze postaci.

        b. Możesz wykorzystać pytania pomocnicze:

            1. Gdzie pracował ojciec Charliego? Czym się tam prawdopodobnie zajmował? 

            2. Ile osób mieszkało w jednym mieszkaniu? 

            3. W jakich warunkach sypiali dziadkowie? 

            4. Co Charlie dostał w prezencie urodzinowym? O czym to świadczyło? 

            5. Jak mieszkało się rodzinie zimą? 

            6. Czym martwiła się cała rodzina Charliego w okresie zimowym? 

            7. Co działo się z Charliem w miarę upływu zimowych tygodni? 

            8. Co pomyślał chłopiec, kiedy znalazł pięćdziesiąt pensów?


6. 👉Interpretowanie zachowań i postępowania postaci. (Po przeczytaniu, ćw. 4. i 5.):

        a. https://wordwall.net/pl/resource/10241880/polski/jaki-jest-charlie-bucket


7. 👉Omówienie pomysłów na pomoc osobom w trudnej sytuacji materialnej. (Po przeczytaniu, ćw. 6.):

        a. Pracujecie w parach – stwórzcie listę sposobów, które mogą pomóc w polepszeniu sytuacji materialnej niezamożnych osób

        b. Zastanówcie się, jaki działaniami najlepiej osiągnąć ten cel


8. 👉Przypomnienie wiadomości o stosowaniu przecinka w zadaniu pojedynczym. (Po przeczytaniu, ćw. 7.) 

9. 👉Ćwiczenie utrwalające odmianę rzeczownika przez przypadki (Po przeczytaniu, ćw. 8.) 

10. 👉Układanie opowiadania inspirowanego fragmentem książki. (Praca twórcza, ćw. 9.) 

11. 👉Redagowanie listu w imieniu Charliego. (Praca twórcza, ćw. 10.) 

12. Aktywne zakończenie:

        a. https://wordwall.net/pl/resource/9937117/polski/charlie-i-fabryka-czkolady-quiz


💬 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

   15.06.2023r.  Temat: Świętujemy ostatnią lekcję języka polskiego w tym roku!  Przed nami wyjątkowe zajęcia - bez książek, ćwiczeń i zeszy...